Skip to main content

Zakelijk Duits – met meer zelfvertrouwen communiceren met Duitse klanten

Met meer zelfvertrouwen communiceren met Duitse klanten

Met zo’n ruim 80 miljoen Duitsers als potentiële klanten is het niet gek dat wij als Nederlanders graag zaken doen met onze oosterburen. Vaak denken Nederlanders dat ze een aardig woordje Duits spreken en anders gemakkelijk op Engels kunnen overgaan. In de praktijk valt dat vaak tegen.

Door een goede beheersing van het Duits maak je niet alleen een betere eerste indruk (essentieel voor een onbekend buitenlands bedrijf), maar voorkom je communicatieproblemen.

Ik sprak met een van mijn klanten, die een cursus Zakelijk Duits voor salesprofessionals bij ons volgde en vroeg naar haar ervaringen.

Wat is je functie en waarom heb je hier de Duitse taal voor nodig?

“Als Sales Representative bij een groot farmaceutisch bedrijf heb ik regelmatig contact met Duitse groothandels waar wij als leverancier aan verkopen. Onze klanten spreken wel Engels, maar vinden het prettiger om in het Duits zaken te doen.”

Had je al contact in het Duits met klanten voordat je aan de cursus begon?

“Jazeker. Maar ik had twijfels over de grammatica van Duits en wilde minder fouten maken bij het spreken, maar ook bij het schrijven. Mijn kennis zat ongeveer tussen B1 en B2 in, maar zeker op het gebied van zakelijk Duits ontbrak mij de kennis.”

Hoe ben je bij mij terechtgekomen en waarom heb je voor mijn bedrijf gekozen?

“Ik las een blog over Duitse grammatica en zag toen jouw website. In de buurt van ons bedrijf kon ik geen instituut vinden dat Duitse lessen individueel en op maat aanbood. Het was een uitkomst dat ik de lessen bij Academie Aan de Angstel via Skype kon volgen. Dat beviel mij prima. Het scheelde reistijd en ik kon het flexibel inplannen. Ik vond het fijn dat de les op maat gegeven werd. Het was heel prettig dat er niets werd uitgelegd wat compleet onder of boven mijn niveau zat.”

Kun je je werk beter uitvoeren na de cursus Zakelijk Duits?

“Absoluut. Ik voel dat ik meer zelfvertrouwen heb en dat ik op een professioneler niveau met klanten kan communiceren. Ook heb ik een beter zicht op hoe ik zaken kan opzoeken en controleren. Op die manier kan ik mijzelf in de toekomst blijven verbeteren.”

Lees meer over onze cursussen Zakelijk Duits

Meer weten?

Neem contact met ons op.

Blijf op de hoogte blijven van onze blogs

 Profielfoto A.K.XSGeschreven door Anne Kewitsch, oprichter en specialist in maatwerktrainingen Duits