Soepel gesprekken voeren in het Duits?
Een productiebedrijf uit Hardenberg neemt contact met ons op. Twee medewerkers willen hun Duitse taal verbeteren. Een van ons gaat naar Profextru B.V. in Hardenberg voor een intakegesprek. Het bedrijf heeft ongeveer 50 medewerkers en voor twee van hen neemt het bedrijf een cursus van 30 uur bij ons af. De afstand Abcoude-Hardenberg is 151 kilometer, daarom kiezen wij voor hybride leren.
Dat is een mix van online lessen en lessen op locatie. Online leren is heel geschikt om e-mails te schrijven en telefoongesprekken te voeren, omdat je dan al achter je scherm zit.
De accountmanager wil leren om gemakkelijker informele gesprekken te voeren met klanten. Hij wil vrijuit Duits kunnen spreken. Dat betekent dat wij niet met oefeningetjes komen, maar dat we het gewoon doen. De salesmanager heeft een hoog niveau Duits (C1) en zij heeft als leerdoel technische gesprekken te voeren met klanten, bijvoorbeeld over Spundwände, kunststof beschoeiingen.
Ze wil niet alleen de technische termen kennen, ze wil ze ook toepassen in een gesprek. Het voordeel van samen les krijgen, is dat cursisten ook van elkaar leren en dat ze een buddy hebben om samen mee te leren.
Ook interessant:
Een interview met een Sales Representative bij een groot farmaceutisch bedrijf
Hoe vullen wij deze cursus in? Ook met interculturele communicatie
De eerste 4 sessies van de cursus Duits zijn online. Daarna gaat een van onze medewerkers een dag naar Hardenberg. Bij een productiebedrijf heeft dat voordelen, want een salesgesprek is goed online te voeren via een beeldscherm, maar het spreekt meer aan als iemand dit ter plekke doet met de banner en de producten van het bedrijf. Onze medewerker spreekt alleen Duits met haar cursisten tijdens:
- de cursus van 3 uur ’s middags
- het diner met zijn drieën
- (de cursusleider blijft overnachten)
- de cursus van 3 uur in de ochtend
- de workshop van 3 uur interculturele communicatie voor 8 medewerkers van het bedrijf
In Duitsland is er meer tijd nodig om vertrouwen te winnen
In de cursus interculturele communicatie komt bijvoorbeeld naar voren dat je in Duitsland meer tijd nodig hebt om het vertrouwen te winnen. Dat geldt misschien nog extra voor een buitenlands bedrijf, want Duitsland is groot en er is vaak voldoende marktaanbod. Heb je dat vertrouwen eenmaal gewonnen? Dan doen de Duitsers zaken met je. Je kunt er dan een klant bij hebben voor het leven. In Nederland zijn we meer gericht op innovatie, in Duitsland op zekerheid. Zo is het verschil misschien samen te vatten.
We sluiten af met een evaluatie
Bij Academie aan de Angstel sluiten wij altijd af met een evaluatie, waarbij we controleren of de deelnemers de leerdoelen hebben gehaald. In dit bedrijf was het resultaat:
- voor de accountmanager: contacten onderhouden. Informele & salesgesprekken voeren tijdens klantbezoeken, beursgesprekken en zakelijke etentjes.
- voor de salesmanager binnendienst: technisch alles begrijpen en beheersen om over de telefoon over te spreken. Zij voert nu met een gerust hart adviesgesprekken.
Lees meer over onze cursussen Zakelijk Duits
Wil jij ook leren om (beter) zakelijk Duits te spreken?
Neem contact op.
Blijf op de hoogte blijven van onze blogs
Geschreven door Anne Kewitsch, oprichter en specialist in maatwerktrainingen Duits