Skip to main content

Vereijken Hooijer: Een cursus Zakelijk Duits voor de binnendienst

Duits binnendienst, webshopmedewerkers, customerservice, accountmanagers

Vereijken Hooijer stalinrichtingen verkoopt de inrichting voor varkensstallen in binnen- en buitenland. De export, met name naar Duitsland, is de laatste jaren gestegen en zal naar verwachting verder toenemen. Vanwege deze toename heeft Vereijken Hooier een nieuwe binnendienstmedewerker aangenomen. Toen wij kennismaakten, was zij niet in staat zelfstandig Duitse zakenrelaties telefonisch te woord staan of e-mails in het Duits te schrijven. 

Vereijken Hooijer vroeg een cursus Zakelijk Duits om deze mevrouw te leren om met Duitse klanten en zakenrelaties telefonisch en per e-mail in het Duits te communiceren.

De inhoud van de cursus Zakelijk Duits voor de binnendienst

Mevrouw H. heeft geleerd om over haar werk, de producten, de afmetingen, de eigenschappen van stalinrichtingen en roosters te spreken, klanten aan de telefoon te begroeten en verder te helpen, vragen met betrekking tot offertes en opdrachten te beantwoorden en door te vragen als zij iets niet verstaat. Zij heeft vaste idiomen geleerd en wij hebben aan haar uitspraak gewerkt. Met behulp van audio-opnames hebben wij haar luistervaardigheid getraind. Rollenspelen en simulaties dienden ertoe om telefoongesprekken te herhalen en te verdiepen. Voor het schrijven en beantwoorden van e-mails heeft zij een lijst met tekstbouwstenen opgesteld. Deze tekstbouwstenen werden met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk op maat gemaakt, zodat zij het grootste deel van de dagelijkse e-mails aan Duitse klanten kan schrijven en beantwoorden. Zij kan zowel formele als informele e-mails schrijven. Aan het einde van de cursus heeft mevrouw H. uit het veelzijdige lesmateriaal haar eigen naslagwerk samengesteld.

Het resultaat van de cursus Zakelijk Duits voor de binnendienst

Vereijken Hooijer kan nu op een binnendienstmedewerker rekenen die zelfstandig de vragen van Duitstalige klanten telefonisch en per e-mail kan beantwoorden, offertes en orders kan schrijven, over voorwaarden en prijzen kan communiceren en productinformatie kan geven.

Lees meer over de cursus Zakelijk Duits voor de binnendienst

Blijf op de hoogte blijven van onze blogs

Geschreven door Anne Kewitsch, oprichter en specialist in maatwerktrainingen Duits